پایگاه خبری سرخس نیوز

شعار سال ۹۴ : دولت و ملت، همدلی و همزبانی

پایگاه خبری سرخس نیوز

شعار سال ۹۴ : دولت و ملت، همدلی و همزبانی

پایگاه خبری سرخس نیوز

دانستن حق مردم است
هدف از ایجاد این وب سایت انتشار و انعکاس اخبار روز در شهرستان و جهت ارتقای سطح خبری شهرستان می باشد لذا از شما مخاطب محترم تقاضا می شود تا جهت هرچه بهتر بودن این وب سایت ما را از نظرات و پیشنهادات خود بهره مند سازید.
نام مسئول این وب سایت : مهدی ریحانی
شماره تماس 09155244062 و 09159213413
لطفا سوژه های خبری خود را به این شماره ها اطلاع دهید
در تاریخ 1392/10/30 این وب سایت ایجاد گردید

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

جاده مشهد- سرخس محوری که در پشت هر پیچ و خمش وحشتی نهفته است و فقط کوره راهی است که بار ترانزیت را یدک می کشد، حالا و پس از گذشت بیش از ۸ سال از آغاز دوبانده کردن آن، بخش هایی از آن همچنان یک بانده بوده و حادثه آفرین است.

به گزارش «خراسان رضوی»، محور ترانزیتی مشهد- سرخس یا «جاده وحشت» در معادلات اقتصادی ایران یکی از مهم ترین و حیاتی ترین محورها به شمار می رود، به طوری که سالانه حدود ۱۴۰هزار کامیون و تریلی از این محور تردد می کنند.

محور ترانزیتی مشهد- سرخس به عنوان تنها شاهراه ورود به کشورهای آسیای میانه، بخشی از محور ترانزیتی بندرعباس- سرخس به شمار می رود و بیش از ۳۰ درصد ترانزیت گمرک سرخس از این محور جابه جا می شود.

این جاده به دلیل عرض کم وگردنه ها و پیچ های خطرناک به «جاده وحشت» شهرت یافته است.

آغاز دوبانده سازی این محور مواصلاتی مهم کشور که تنها نام محور ترانزیتی را یدک می کشد، در حالی از بیش از ۸ سال پیش آغاز شده که همچنان ناتمام است و برای تکمیل آن به حداقل ۵۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

براساس این گزارش، تاکنون تنها ۱۰۰ کیلومتر از ۱۷۵ کیلومتر جاده وحشت دوبانده شده است و تکمیل این پروژه که به دلیل ترانزیتی بودن آن و عبور کامیون ها و تریلی های خارجی از آن جزو آبروی کشورمان محسوب می شود، نیاز به عزم جدی مسئولان وزارت راه و شهرسازی دارد. تکمیل نشدن عملیات دوبانده سازی جاده وحشتناک مشهد- سرخس موجب شده که مروج الشریعه مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس، این جاده را به عنوان بزرگترین دافعه در جذب سرمایه گذار برای این شهرستان اعلام کند.

انتقادات مردمی

یکی از شهروندان سرخسی در این باره گفت: با وجود این همه ذخایر گاز و پالایشگاه گاز، چرا می گویند اعتبار نداریم؟! اگر درآمد یک روز گاز و گمرک و ... سرخس را به دو بانده کردن محور مشهد- سرخس اختصاص دهند، کار دو بانده کردن این محور به اتمام می رسد.وی افزود: سرمایه گذاران زیادی به دلیل این جاده از سرمایه گذاری در سرخس منصرف شده اند.

هراتی دانشجوی میهمان در سرخس نیز با گلایه از رسانه ها به دلیل کم توجهی به این موضوع گفت: تاکنون فقط روزنامه خراسان از این محور گزارش هایی منتشر کرده است که از خبرنگاران این روزنامه متشکریم.

وی افزود: در هفته چند بار این مسیر را با قطار و خودروهای مسافری طی می کنم، این محور بسیار وحشتناک است؛ به خصوص در ۳۰ کیلومتر مرزداران و زمانی که کامیون ها از روبه رو می آیند و عرض جاده کم است.

این محور ظرفیت عبور این همه کامیون را ندارد.

محسنی یک راننده اتوبوس هم درباره مشکلات این جاده گفت: مشکلات این محور یکی دو تا نیست؛ امروز بعضی رانندگان به گونه ای رانندگی می کنند که انگار در جاده نیستند و در این محور نمی توان با سرعت رانندگی کرد. وی افزود: هر روز تعداد زیادی از مهندسان پالایشگاه در این مسیر تردد می کنند، از این رو ایمن سازی این جاده اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: این جاده شانه درستی ندارد، کم عرض و پوسته پوسته است و در بعضی نقاط که شیب تند و پیچ خطرناک دارد، لغزنده است. او گفت: امیدواریم سریع تر نسبت به تکمیل باند دوم محور مشهد- سرخس اقدام کنند؛ چرا که این جاده به خصوص از شورلق تا مرزداران ظرفیت لازم را برای تردد این همه خودرو ندارد.نماینده سرخس و فریمان هم در گفت وگویی کوتاه با «خراسان رضوی» درباره محور سرخس- مشهد گفت: منتظر سفر رئیس جمهور به استان هستیم تا این پروژه را پیگیری کنیم. احمد سجادی افزود: طی چند ماه گذشته برای قطعه ۵، حدفاصل گنبدلی تا شهر سرخس ۲ میلیارد تومان از سهم نفت اختصاص یافته که آسفالت دوم ۱۶ کیلومتر از این محور انجام شده است و اگر اداره راه به تعهدات خود عمل می کرد، امسال کل محور افتتاح می شد.

وی ادامه داد: در قطعه ۴ ب حدفاصل چکودر به گنبدلی، پل سازی به اتمام رسیده است. اما هنوز به اعتبار نیاز دارد. در بودجه سال ۹۳ هم برای تونل ها و ... اعتباری در بودجه استان تعریف شده و این از خواسته های اولویت دار ما از استاندار و شخص وزیر است.

نماینده مردم سرخس و فریمان گفت: با تلاش هایی که صورت گرفته، ۷۰ درصد باند دوم تکمیل شده است و چنان چه اعتبار لازم در سال ۹۳ محقق شود، این پروژه تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری می رسد. وی افزود: در مورد باند قدیم نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و قرار است از داخل شهر مزداوند تا روستای شورلق باند قدیم آسفالت گرم انجام شود.پیمانکار آماده است و در صورت مناسب بودن وضعیت جوی، این محور به طول ۳۰ کیلومتر و نیز جاده بزنگان آسفالت می شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سرخس نیز در این باره گفت: قدمت این جاده با عمر شهرستان برابری می کند و از آخرین آسفالت آن ۲۲ سال می گذرد.

الیاسی افزود: با آغاز فعالیت های تجاری در گمرک سرخس و فعال شدن ترانزیت جاده ای، مشکلات این محور بیشتر نمایان شد، به طوری که دو کامیون در محدوده شورلق تا مرزداران نمی توانستند از کنار هم عبور کنند.

رئیس اداره راه و شهرسازی سرخس گفت: با اعتبارات محدودی که داشتیم توانستیم در حد فاصل ۳۰ کیلومتر، ۱۲ هزار مترمربع انفجار سنگ و خاکبرداری داشته باشیم به طوری که عرض جاده در بسیاری از نقاط، ۳ تا ۴ متر افزایش پیدا کرده است. وی افزود: امروز این محور که قبلا جاده ای فرعی و بین شهری بود، به محوری اصلی ارتقا یافته است.

الیاسی مدعی شد: امروز در این محور براساس تعریفی که از نقاط حادثه خیز می شود، نقطه حادثه خیز نداریم؛ البته در ۳۰ کیلومتر کوهستانی، جاده پوسته پوسته شده است، اما شعاع دید بسیار زیاد است.

جزئیات مسیر باقیمانده

رئیس حوزه راهسازی استان نیز روز گذشته در گفت وگو با «خراسان رضوی» درباره آخرین وضع پروژه دو بانده کردن جاده مشهد- سرخس مشهور به جاده وحشت گفت: دوبانده سازی جاده مشهد- سرخس تا قطعه سوم آن تکمیل شده است و سه قطعه باقیمانده شامل قطعات «۴ الف»، «۴ ب» و ۵ نیز در مجموع حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسین نازدار افزود: قطعه «۴ الف» از گردنه مزداوند تا گنبدلی به طول ۱۷ کیلومتر و با دو دهانه تونل به طول های ۶۰۰ و ۵۰۰ متر، حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: قطعه «۴ ب» نیز به طول ۲۵ کیلومتر دارای ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی است و قطعه ۵ این محور نیز به طول ۳۲ کیلومتر، ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. عملیات قطعه ۵ در سال ۸۹ و قطعه ۴ در سال ۹۰ آغاز شده است.

رئیس حوزه راهسازی خراسان رضوی مشکل اصلی تاخیر در تکمیل سه قطعه باقیمانده پروژه دو بانده سازی جاده مشهد- سرخس را، اعتبار دانست و گفت: متاسفانه بودجه به میزان کافی وجود ندارد و در سال جاری نیز تنها ۲۳ درصد بودجه ها تخصیص یافته است.

وی درباره میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل قطعات ۳گانه باقیمانده این پروژه نیز گفت: تکمیل پروژه دو بانده سازی جاده مشهد- سرخس در قطعات «۴ الف»، «۴ ب» و ۵، به ترتیب به حداقل ۲۵، ۱۸ و ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

نازدار در پاسخ به این سوال که آیا عملیات دوبانده سازی محور مشهد- سرخس در سه قطعه «۴ الف»، «۴ ب» و ۵ در حال حاضر تعطیل است؟ پاسخ داد: تمامی این قطعات فعال بوده و هیچ کدام تعطیل نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت نفت و گاز شرق که طبق مصوبه سفر دوم هیئت دولت نهم به خراسان رضوی در فروردین سال ۸۷، موظف به اختصاص ۸ میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی قطعه ۵ جاده ترانزیتی مشهد- سرخس بوده به تعهد خود عمل کرده است؟ گفت: شرکت نفت و گاز شرق به بیش از ۸۰ درصد تعهدات خود عمل کرده است و مشکلی با این شرکت نداریم.رئیس حوزه راهسازی خراسان رضوی از پیش بینی اعتبار برای این پروژه در لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور ابراز بی اطلاعی کرد.

وی در پاسخ به این سوال «خراسان رضوی» که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه، عملیات دوبانده کردن جاده وحشت چه زمانی به پایان می رسد، تصریح کرد: بااین اعتباراتی که تخصیص می یابد، ما هیچ چشم اندازی نداریم!

میزان اختصاص اعتبار به این پروژه مبهم است و کارها نیز بدون پول پیش نمی رود. نازدار درباره دلیل کوتاه شدن 2 کیلومتری قطعه 4 الف و تفاوت میزان پیشرفت فیزیکی این قطعه نسبت به سال 90 گفت: با احداث واریانت طول این قطعه 2 کیلومتر کاهش یافته است.

بهسازی جاده مشهد- سرخس و اظهارات مسئولان

زمان مسئول قطعه «۴الف» قطعه «۴ب» قطعه ۵

آبان ماه ۱۳۹۰ بوستانی فرماندار وقت سرخس ۳۰ کیلومتر، 64.5 درصد پیشرفت فیزیکی ۳۵ کیلومتر، ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۴۰ کیلومتر، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی

آبان ماه ۱۳۹۰ نازدار رئیس وقت حوزه راه سازی استان ۱۹ کیلومتر، ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی ۲۸ کیلومتر، تجهیز کارگاه ۳۲ کیلومتر، ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی

بهمن ماه1392 نازدار رئیس حوزه راه سازی استان ۱۷ کیلومتر، حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی ۲۵ کیلومتر، حدود ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی ۳۲ کیلومتر، حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی

مقایسه پیشرفت طی ۲۷ ماه اخیر به روایت رئیس حوزه راه سازی استان - ۲۷ درصد ۲۰ درصد

منبع : روزنامه خراسان -عکس محمودی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۲
مهدی ریحانی

وحشت

جاده

محور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی